Sunday, September 27, 2009

Raya 2009: Perjalanan Raya ke Kelantan

Kira agak lewat jugak la aku update blog ni dan citer pasal perjalanan balik raya di Kelantan.. bukan apa kesibukan dan keadaan internet yang tidak mengizinkan.. (padahal malas!) Disebabkan hari Jumaat 18 September, telah dijadikan cuti sebab menggantikan cuti nuzul quran, maka kitaorang pun balik la pada hari jumaat tu.. sebenarnya memang dah plan nak balik masa tu, siap dah amik cuti lagi.. maka cuti cancel ler.. (dah cuti nak amik cuti apa lagi.. haha)

Kisah sebelum perjalanan di pagi hari tu agak kelam kabut jugak ler.. balik kerja ari Khamis tu balik meru sat, nak amik bahulu lapis yang telah diorder, nasib baik dah siap masa pegi amik tu.. sempat jugak la berbuka kat meru, lepas isyak trus gerak balik USJ utk berkemas.. disebabkan masing2 keletihan bekerja, sampai USJ trus tido, hajat nak berkemas tu ditunda dulu ler.. haha.. sebelum tido tu sempat gak la set jam kul 3 pagi nak bangun..

Masa tu macam best betul la tido, bila jam bunyi nak bangun pun malas giler.. nasib baik teringat nak balik kelantan dengan perjalanan jauh.. kalau takde hal yang penting mau sambung tido aje.. Aku bangun kul 3 tu kira masih sangap2 dan kul 3.30 pagi gi mandi.. sejukkk.. biar segar skit sebab nak drive kan.. wife aku plak sibuk kemas barang.. abis semua selesai aku gerak kul 4 pagi.. best je gerak time tu sebab jalan lengang.. sebelum tu sempat lagi singgah petronas utk check angin tayar.. semuanya ok trus gerakkkk..

Sampai tol gombak dapat tol free... yeayyyy!!.. masa tu rasa dalam kul 440 pagi kot.. kereta pun tak berapa banyak sangat... ada pun bawak selow je.. hish.. kacau line tul.. haha..sampai tol bentong plak dah bersusun kereta kat plaza tol.. ciss tak sempat nak dapat tol free.. dah kul 510 pagi.. aku ingatkan sampai kul 6 pagi free.. masuk bentong je dah start jem skit2.. aduii.. nasib jem sikit je. masa tu perut dah rasa semacam.. masa ni la dia nak buat perangai.. tengok petronas semua full.. arrrhhh tahan je la dulu...

Perjalanan diteruskan sambil menahan sakit perut.. kul 530 pagi rasa dah sampai area raub kot, ramai je orang berenti sahur.. aku? takde la aku nak berenti time jalan cun camni.. line clear takde orang.. aku truskan perjalanan... wife aku pun makan bekalan yang dibawa. aku minum air je.. kang kalau aku makan mau tido plak masa drive.. sepanjang perjalanan tu lepas subuh ramai je orang berenti kat masjid ngan surau. aku tak berenti lagi.. carik port yang best utk berenti.. jalan dah agak crowded.. kereta dah banyak bersusun, selow plak tu.. tengok arah bertentangan clear je.. bagi signal trus memotong dengan selamba nyer.. hahaha.. jahat giler..

Last2 kena berenti jugak sebab kena solat subuh dulu.. kami berenti kat masjid baru 8 penjom, dah dekat dengan Kuala Lipis.. masa tu dah kul 630 pagi.. parking penuh plak.. kena parking jauh skit.. last2 depan kubur ada parking kosong.. bedal je la.. haha... sakit perut masih ada lagi.. usha toilet kat masjid bersusun orang beratur.. cancel la gi amik wuduk dan solat subuh..

Gerak dari situ lebih kurang kul 7 pagi kot.. dengan brutalnyer aktiviti memotong kereta dilakukan.. haha.. best pulak jalan pagi2 camni.. jalan bertentangan clear aje.. hehehe.. akhirnya sampai kat gua musang dalam kul 830 pagi.. kena isi dulu la minyak kereta.. kang tak pasal2 kantoi tengah2 jem.. agaknya semua stesen minyak ni menjadi tempat persinggahan kereta2 yang balik kampung, semua penuh je.. huhu.. sakit perut pun dah ilang.. baguss!!..

Gua Musang ke kuala krai jalan ok la tak jem sangat... still bleh lagi potong memotong tatkala tiada kenderaan di arah bertentangan.. haha.. sampai je kat kuala krai start trafic selow, kereta takde la banyak sangat cuma ada beberapa kereta 'antik' yang membuatkan perjalan trafik jadik selow.. terpaksa follow je la.. dan sempat sampai di kampung kelantan dalam kul 11 pagi..

Apa lagi tido la.. ZZzzZZzzZZzz.. bangun2 orang dah baca khutbah, bleh dengar dari rumah sebab masjid depan rumah je.. gi mandi+siap2 gi masjid.. sampai je masjid dah nak start solat jumaat.. hehe..

Next: Suasana Raya Aidilfitri di Kelantan

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...