Wednesday, June 15, 2011

Jiwang.org bakal diban oleh MCMC?

Petaling Jaya: Persatuan Industri Rakaman Malaysia (RIM) meminta Kerajaan untuk melarang laman web lain fail-sharing - jiwang.org. Hal ini menyatakan bahawa laman web tersebut mengkhususkan diri dalam menyediakan rakaman muzik Malaysia untuk download haram.

RIM mengatakan laman tersebut juga mendapat pendapatan iklan yang menguntungkan dari organisasi komersial. Minggu lepas, Malaysian Communications and Multimedia Commission (MCMC) melarang 10 halaman file-sharing dan meminta pembekal perkhidmatan internet tempatan untuk menyekat akses kepada laman tersebut.



Ketua RIM, Norman Abdul Halim memuji usaha Kerajaan untuk menegakkan undang-undang hak cipta di dunia maya dengan mengambil tindakan terhadap laman-laman file-sharing. Laman-laman tersebut adalah di antara yang paling ramai dikunjungi oleh rakyat Malaysia untuk men-download filem secara haram.

Dia menambah bahawa RIM telah mengajukan aduan kepada Kementerian Dalam Negeri, Jabatan Koperasi dan Konsumerisme tentang jiwang.org. Norman berkata larangan itu adalah titik permulaan yang baik terhadap download haram, meskipun pengguna internet yang cerdas masih boleh mengelakkan setiap blok.

Malaysia adalah negara pertama di Asia Tenggara untuk menyekat laman-laman file-sharing, katanya. Walaupun sensor internet adalah terhadap bertentangan dengan MSC Malaysia Bill of Guarantees, yang menyatakan bahawa Kerajaan tidak akan sensor internet, itu menyalahi undang-undang untuk men-download lagu-lagu dan filem, katanya.

1 comments:

lori said...

kalau lah boleh.. i don't think so..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...