Friday, February 26, 2010

Tutorial: Cara menginstall Intensedebate dalam BLOGSPOT!

Anda cuba install DISQUS dalam template anda tapi tidak jadik? Template anda terlalu advanced? Ada satu lagi alternatif untuk meletakkan ruangan komen yang interaktif dalam blog anda. Intensedebate adalah aplikasi tersebut yang sudah ramai orang gunakan. Anda mahu menggunakan dalam blog anda tapi tidak tau caranya? Sudah mencuba tapi tidak berjaya sampai sekarang?

Mari cuba tutorial yang aku sediakan, semoga boleh membantu anda untuk menginstall dalam blog anda. Ikuti tutorial bergambar dibawah ini..

 
 1. Register di SINI terlebih dahulu
2. Login dan mouseover pada Sites>klik pada URL blog anda

  

3. Klik pada PLUGIN akan keluar paparan disebelah kanan seperti di atas, klik pada ACTIVATE pada item yang anda mahukan. Pastikan perkataan DEACTIVATE dipaparkan sebagai bukti anda sudah activatekan item tersebut.
4. Klik pada butang REINSTALL (sebelah kiri dua dari bawah)



  
5. Klik pada button TEMPLATE warna biru untuk activatekan option untuk install dalam template anda. Jika anda gunakan option WIDGET, kemungkinan lambat loading dalam template anda akan berlaku
6. Pastikan select ALL NEW POST (RECOMMENDED) untuk mengelakkan komen2 lama ada hilang.
7. Login dalam blogspot 
8. Klik Dashboard>Layout>Edit HTML>Download full template dan save di dalam PC anda
9. Klik BROWSE dan pilih file template anda yang telah disave tadi
10. Klik pada UPLOAD FILE AND CONTINUE


  
Paparan diatas akan keluar
11. Klik pada LAYOUT dan EDIT HTML
12. Scroll window belah kiri yang warna hijau tu.
13. Klik dalam kotak sebelah nombor 3, seperti dalam kotak merah no 1, tekan CTRL+C untuk copy code template anda yang telah dimasukkan code intensedebate.
14. Klik dalam kotak putih belah kanan dan tekan CTRL + A, kemudian tekan CTRL + V untuk paste code yang telah dicopy tadi.
15. Klik butang SAVE TEMPLATE untuk simpan template tersebut, lihat keputusannya, bila dah success boleh la bukak blog anda.

TAPI!
Apa yang anda buat tadi tidak akan menunjukkan hasilnya, sehingga anda buat entry baru.
Semoga berjaya!




0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...