Monday, January 12, 2009

Aku Sakit....

Aku sakit tekak..!
Dah lama dah aku sakit tekak nih, tak tau la sebab apa dan cemana bleh dapat sakit tekak nih.. aku rasa sakit tekak ni start masa new year ari tuh... sampai skrg tak baik2 lagi, masa memula ari tu ingatkan batuk2 cam biasa je, so aku takde la nak gi klinik ke amik ubat. Hantar orang gi klinik je ada aku tak gi jumpa doktor plak masa hantar tuh.. hehe

So dah dekat 2 minggu aku batuk nih, ari ni dah rasa tension giler sebab sakit tekak nih, batuk2 je tak kira kat mana, kat rumah, kat opis, dalam keta... tensen jer.. nak tido pun susah sebab kalu batuk kang baby terbangun pulak. tapi nak buat cemana terpaksa batuk gak siap cover2 lagik.. aku dah tak tahan... huhu

So ari ni aku gi kedai ubat cina, asalnya nak beli ubat gatal utk baby yang kena ruam susu kat pipi, siap dah kuar merah2 lagi kat pipi. so alang2 dah pegi kedai ubat cina aku pun gi tanya sekali la ubat utk sakit tekak. siap bersoal jawap lagi dengan amoi kedai cina tuh.. last2 dia kasik ubat serbuk utk sakit tekak aku nih... siap pesan lagik kena berpantang makan, tak boleh makan yang berminyak dan bergoreng, dan yang paling penting jgn makan buah limau/oren! Laa baru aku tau sakit tekak tak bleh makan limau, aku duk bedal air limau ari sabtu lepas, fuhh padan la lagi sakit tekak aku...

So ubat yang aku beli ni utk sakit tekak kena makan 2 jam sekali... wahhh banyak nyer kena makan, dalam paket tu ada 5 paket je, so tak sampai sehari dah abis... fuhh.. so persediaan utk makan ubat pun disediakan, air suam dengan sudu sebab ubatnya dalam bentuk serbuk, so pada firasat aku kena la cairkan dalam sudu tuh baur bleh di telan. Kalu serbuk cemana nak telan, buatnya tersangkut kat tekak plak, terbatuk trus terkeluar semua serbuk ubat tuh...

Memula aku cairkan dulu ubat serbuk utk sakit tekak ni dalam sudu, mak aiiihhhh jadik pekat plak kaler itam, camni cemana nak telan nih, cuba usha bau dia, fuhhh semerbak je dah macam jamu plak.. huhu cemana nak telan nih, usha beberapa kali nak tak nak sebab dah dicairkan trus kena telan ler, bila ditelan rasanya sedap giler (saja amik ati diri sendiri, haha) pahitnyer!! trus telan air utk menghilangkan kepahitan ubat tersebut.. so skrg rasa dah kurang skit..

So utk 2 jam seterusnya aku rasa nak telan je dalam bentuk serbuk nih, try camtu plak tengok rasa dia cemana.. harap2 tak terjadi sesuatu yang tidak diingini sudah la.. harap2 esok pagi dah ok tekak aku... InsyaAllah

1 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...