Thursday, December 4, 2008

Beli Modem+Router baru..



Semalam (2 December 2008) aku dah beli modem+router belkin baru, spec dia kira boleh tahan la macam kat bawah nih...
  • Allows you to connect to ADSL Internet access and share your highspeed connection, data files, and network peripherals without wires
  • Protects your network from outside intrusions by hackers using NAT and SPI firewalls
  • Allows you to connect up to 4 wired computers to your network with an integrated 10/100Base-T Ethernet switch
  • Works with and PCs and Macintosh® computers
  • Features advanced security modes including WPA Pre-Shared Key, WPA (Radius Server), 128-bit WEP, and 64-bit encryption
  • LifeTime Warranty.
spec yang penting sekali adalah lifetime warranty... sebelum ni aku memang dah guna model belkin nih tapi dah bawak balik kampung utk pasang streamyx kat kampung... so utk kegunaan aku kat sini aku beli la sebijik lagi, aku gi beli kat kedai kat Subang Parade je, maleh nak gi sampai kat Lowyat, papehal senang skit nak deal pasal warranty ke hape ke.

harga bleh tahan gak la RM265. tapi lepas nego dengan tokei kedai tu aku dapat la kurang jadi RM260. Malam nyer aku pun setting ler macam biasa tapi sengal plak, asal aku dah siap setting baikkk punya pastu bila restart setting lari.. aku pun pening cemana la nak setting balik, wireless tak jumpa, padahal lampu wireless kat modem tu nyala... nak tak nak kena setting pakai LAN cable ler utk setting balik lepas aku cucuk lubang reset..

yang paling mencabar aku tak dapat gak setting modem ni, jenuh dah aku reset beberapa kali, rasa macam nak lempar kat dinding je modem nih, payah plak nak setting... then malam ni (3 December 2008) aku try setting balik, godek2, usha2 dalam forum pasal problem wireless ni then jumpa satu thread yang mengatakan dianyer channel tak bleh lebih dari 6. Then bila aku check balik tengok dia auto set jadik 12. lepas tukar ke channel 6 aku pun try restart dan nampaknyer macam berhasil jer.. setakat ni aku dah restart beberapa kali dan connection seperti biasa.. fuh lega sekejap.. nak tengok sampai esok kalau ok tu maknanya masalah dah selesai ler....

maka aku pun dah boleh mengupdate blog dengan mudahnyer... hahahha

2 comments:

mAr@ZiEy said...

pkcik...12-14 dec ni ade pikom pc fair kat klcc

nurizan said...

haha yang sebelum ni beli kat pc fair lagi mahal RM280

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...